• Η τέχνη της προπονητικής

    Η τέχνη της προπονητικής

    Αναλυτικά το άρθρo, το οποίο αφορά στους προπονητές / γυμναστές:

    “Αν ένας παίκτης κάνει κάτι που φαίνεται κακή απόφαση, αντιμετώπισέ το, αλλά με τον σωστό τρόπο. ΡΩΤΑ. ‘Πες μου τι είδες’και μετά άκου” Clint Hurdle
    Διάβασα αυτή τη φράση τις προάλλες και με έκανε να σκεφτώ πόσο έχω εξελιχθεί ως προσωπικός γυμναστής ενδυνάμωσης και φυσικής κατάστασης στη Γερμανία.

    Παλιότερα είχα περισσότερη πίεση στην επίδοση των αθλητών μου. Έτσι συγκεντρωνόμουν πάρα πολύ στη δημιουργία προγραμματισμού, γνώσης και παρατηρητικότητα στην προπόνηση.
    Είχα πιεστική ανάγκη να πετύχω μέσα από τις επιδόσεις των αθλητών μου. Αν δεν είχαν την επίδοση που ήξερα ότι μπορούσαν να έχουν ή αν έχαναν τον χρόνο τους, δεν το χειριζόμουν σωστά.Ουσιαστικά οι πρακτικές μου θύμιζαν λοχία. Αυτό ξεκάθαρα δεν μ’ έκανε δημοφιλή σε πολλους από τους αθλητές μου.

    Για να μη λέω πολλά, αφού δούλεψα με πολλούς από τους καλύτερους αθλητές σε διάφορες ομάδες, κατάλαβα ότι δεν είχε να κάνει με το πρόγραμμα, την σωστή επιλογή ασκήσεων, την σωστή μέθοδο ανάπλασης κτλ… ήταν πολύ πιο σπουδαίο από αυτά που ξέρω και τι μπορούσα να κάνω γι’αυτούς, είχε να κάνει με τη δημιουργία σχέσης εμπιστοσύνης.

    Οι περισσότεροι αθλητές θα κάνουν αυτό που θα τους ζητήσεις και αρκετοί θα βάλουν τα δυνατά τους για το καλύτερο. Αν όμως δημιουργήσεις σχέση εμπιστοσύνης και “καλλιεργήσεις” κουλτούρα εμπιστοσύνης στην ομάδα, τότε όλοι θα δείξουν τον καλύτερό τους εαυτό. Μετά, μπορείς να ξεκινήσεις να συμπληρώνεις ό,τι θέλεις και να αρχίσεις να δουλεύεις με μεγαλύτερες δυνατότητες. Εδώ είναι κάποια πράγματα που δεν έβαλα σε προτεραιότητα ως νέος γυμναστής, ενώ έπρεπε να το έχω κάνει.

    ΔΩΣΕ ΕΜΦΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

    Πολλά λάθη γίνονται, όχι επειδή ο αθλητής είναι αδιάφορος ή τα κάνει θάλασσα, αλλα επειδή δεν καταλαβαίνει πλήρως τι περιμένεις ή είναι σε διαφορετικό μήκος κύματος από σένα. Το να δημιουργηθεί σχέση όπου ο αθλητής νιώθει άνετα να κάνει ερωτήσεις μπροστά στην ομάδα ή να σου μιλήσει ιδιατέρως, είναι πού σημαντική κουλτούρα που πρέπει να αναπτυχθεί.

    Πρέπει επίσης να έχεις υπόψη σου ότι κάποιοι αθλητές είναι πιο διστακτικοί. Η δουλειά σου ως γυμναστής είναι να καλλιεργήσεις τη σχέση, αυτό σημαίνει ότι ΕΣΥ πρέπει να τους ρωτάς συνέχεια ερωτήσεις και η ομάδα / ο αθλητής μένουν στο ίδιο μήκος κύματος. Από σένα, εξαρτάται αν δημιουργηθεί αυτή η σχέση, όχι από τον αθλητή.

    Κάθε κατάσταση είναι διαφορετική, αλλά εγώ χαρακτηριστικά εξηγώ τι κάνουμε ή τι περιμένω στην αρχή και στη συνέχεια ρωτάω αν κάποιος έχει απορίες.
    Όσο γίνεται το ζέσταμα, μπορείς να μιλήσεις σε κάθε αθλητή και να αντιληφθείς αν υπάρχουν απορίες που πρέπει να λυθούν.

    Επίσης, αν νιώθεις ότι η ομάδα ή ο αθλητής χάνει τη συγκέντρωσή του, να αντιμετωπίσεις την κατάσταση με ΗΡΕΜΟ τρόπο. Ρώτα «τι γίνεται;» και δες τα θέματα από τη δική τους πλευρά και μετά κάνε συζήτηση. Το να αφήσεις τα πράγματα να υποβόσκουν σε λανθάνουσα κατάσταση είναι πολύ άσχημη επιλογή, ειδικά σε περιβάλλον ομάδας, όπου πολύ γρήγορα μπορεί να ξεφύγει το ομαδικό πνεύμα.

    ΝΑ ΕΙΣΑΙ ΥΠΟΣΤΗΡΙΚΤΙΚΟΣ

    Έχω επενδύσει σε όλους μου τους αθλητές και τους πελάτες και είμαι σίγουρος ότι το ξέρουν αυτό. Όλες μου οι σχέσεις είναι διαφορετικές, κάποιες είναι πιο κοντινές, έτσι πρέπει να καταλάβεις τι λειτουργεί καλύτερα για σένα και το άτομο. Αλλά για όποιον θέλει να δουλέψει σκληρά μαζί σου ή να πιστέψει στο σύστημά σου, πρέπει να γνωρίζει ότι έχεις επενδύσει σ’ αυτόν.

    Σε μερικούς αθλητές υπάρχει περίπτωση να στείλωυποστηρικτικά μηνύματα, με άλλους μπορεί να καθήσουμε να φάμε μετά την προπόνηση και με άλλους μπορεί να συζητήσουμε πως για παράδειγμα θα ξεπεράσουμε συγκεκριμένα εμπόδια. Με μικρά βήματα δείξε ότι νοιάζεσαι γι’ αυτούς και όχι μόνο για τις επιδόσεις τους και θα έχεις μακρά συνεργασία.

    Η ΣΩΣΤΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ

    Ακόμα το δουλεύω αυτό, καθώς μπορώ να γίνω πολύ… αυθάδης. Ενώ είναι δουλειά που γίνεται προοδευτικά, η “σωστή προσέγγιση” είναι κάτι που ο κάθε προπονητής και κάθε γυμναστής πρέπει να καταλάβει και θα αναπτυχθεί με τον χρόνο!

    Η “σωστή προσέγγιση” είναι να διασφαλίσεις ότι το μήνυμά σου θα μεταδοθεί με μη-επιθετικό ή αυθάδη τρόπο. Οι περισσότεροι από τους αθλητές σου θα δουλέψουν πολύ σκληρά, όχι μόνο για δικό τους όφελος, αλλά επειδή έχουν επενδύσει κι αυτοί σε σένα. Αν προσεγγίσεις την κατάσταση με αρνητικό τρόπο, θα κάνει τα πράγματα χειρότερα.

    Για παράδειγμα αν ο αθλητής σου αργεί να έρθει, αντί να του φωνάξεις , ίσως θα ήταν καλύτερα να τον ρωτούσες γιατί το κάνει αυτό και ΜΑΖΙ να βρείτε τρόπο να έρχεται στην ώρα του.

    Να έχεις στο μυαλό σου ότι η “σωστή προσέγγιση” δεν είναι μόνο να χειρίζεσαι τους αρνητικούς τρόπους, αλλά περιλαμβάνει και την προπονητική σου μέθοδο. Ας πούμε ότι ο αθλητής σου δεν εκτελεί την άσκηση σωστά και βλέπεις ότι απογοητεύεται. Συνεχίζεις να προσπαθείς να διορθώσεις την κατάσταση και να δώσεις τα φώτα σου στην αιτία του ότι δεν πετυχαίνει;

    Μερικές φορές μπορεί να είναι αποτελεσματικό, αλλά πρέπει να σιγουρέψεις ότι προσεγγίζεις με τρόπο και δείχνεις περισσότερο τα θετικά από τα αρνητικά για να κρατήσεις ψηλά το ηθικό του. Έτσι τονίζεις τα θετικά αντί των αρνητικών σε αναλογία 2:1 (θετικό: αρνητικό) και αυτό είναι συνήθως καλός τρόπος για να αντιμετωπίσεις την κατάσταση.

    ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ

    Για όλους εσάς τους νέους προπονητές αθλητικής επίδοσης, προσωπικούς προπονητές και προπονητές ενδυνάμωσης και φυσικής κατάστασης, η προπονητική δεν έχει μόνο να κάνει με το πρόγραμμα και τη βάση της γνώσης σας. Η προπονητική πρέπει να δημιουργεί μια δυνατή σχέση με τους αθλούμενους. Μάθετε να ακούτε τους αθλητές σας και να είστε διορατικοί αν δείτε να αναπτύσσεται κάποιο πρόβλημα. Αφιερώστε χρόνο για να δείξετε ότι νοιάζεστε, στείλτε ένα μήνυμα, να πηγαίνετε στους αγώνες τους, να τους υποστηρίζετε και θα δείτε μεγάλη διαφορά στην προσπάθειά τους.