• Υποστηρικτική – συμβουλευτική ή διορθωτική προπόνηση; (Μέρος 2ο)

    Υποστηρικτική – συμβουλευτική ή διορθωτική προπόνηση; (Μέρος 2ο)

    Η μικρή, αλλά ουσιώδης διαφορά

    Εκ πρώτης όψεως η διαφορά μεταξύ της υποστηρικτικής – συμβουλευτικής προπόνησης και της διορθωτικής προπόνησης φαίνεται ασήμαντη, ωστόσο τα φαινόμενα απατούν.
    Είναι συναρπαστικό να παρακολουθεί κανείς τους ειδικούς όταν αυτοί προσεγγίζουν μια κίνηση με τη μέθοδο της υποστηρικτικής προπόνησης (coaching). Βλέπουν μια αδέξια εκτέλεση άρσης βαρών ή κάποιας άλλης άσκησης, και καταφέρνουν, με λίγες μόνο κουβέντες να βελτιώσουν την εκτέλεση της κίνησης. Είναι εκπληκτικό το πόσα πολλά πράγματα επιτυγχάνουν με τις φειδωλές συμβουλές τους και τα συμβουλευτικά ερεθίσματα που παρέχουν.

    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΟ Α’ ΜΕΡΟΣ ΤΗΣ ΜΕΛΕΤΗΣ ΕΔΩ

    Κατανομή των κατευθυντήριων ερεθισμάτων που παρέχονται

    Η διαφορά μεταξύ υποστηρικτικής – συμβουλευτικής προπόνησης και διορθωτικής προπόνησης φαίνεται να είναι ασήμαντη, ωστόσο τα φαινόμενα απατούν. Ένας καλός προπονητής βλέπει μια κακή τεχνική άρσης βαρών ή κάποια άλλη άσκηση και είναι σε θέση με λίγες μόνο λέξεις να βελτιώσει την διαδικασία της κίνησης.

    Βλέπουμε στα γυμναστήρια μας συχνά ανθρώπους να εκτελούν περιττές για τους ίδιους διορθωτικές ασκήσεις , και απευθυνόμενοι εν συνεχεία στους προπονητές τους, να κάνουν μια παρατήρηση του τύπου : « Δεν καταλαβαίνω και πολλά ».Γιατί να καταλάβουν άλλωστε; Αφού σε αυτούς δεν χρειάζεται να διορθωθεί κάτι. Είναι σαν να έχουν προσπεράσει το δημοτικό σχολείο. Αν έτσι δώσω λοιπόν σε ένα τέτοιο άτομο ένα παιδικό βιβλίο, δεν θα έχει γι αυτόν κάποια ιδιαίτερη αξία. Ένας μαθητής της δευτέρας τάξης ωστόσο σίγουρα θα επωφελούνταν.

    Υπάρχει επαρκές μέτρο κινητικότητας

    Πρέπει λοιπόν να γνωρίζουμε, ποια είναι η τρέχουσα κατάσταση του αθλητή μας. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο θέτουμε και κάποια δεδομένα από τα οποία, αφήνοντας τον να εκτελέσει μια απλή κίνηση, ή χρησιμοποιοώντας και κατευθείαν το Functional Movement Screen, θα εξάγουμε κάποια αρχικά συμπεράσματα. Στη συνέχεια, επαναλαμβάνουμε όλη τη διαδικασία προκειμένου να ελέγξουμε τι έχει αλλάξει μετά την εκτέλεση της διορθωτικής άσκησης.

    Και μόνο μετά από αυτό συνεχίζουμε με την υποστηρικτική προπόνηση. Όταν πετύχετε στο συνολικό Movement Screen από 2 και 3 πόντους, είναι πολύ πιθανό, το μεγαλύτερο εμπόδιο, το οποίο θα σας εμποδίσει από το να εκτελεστεί σωστά μια κίνηση άρσης βαρών, να είναι μια αδέξια τεχνική – και στην περίπτωση αυτή δεν παίζει ρόλο αν προπονείστε με το δικό σας σωματικό βάρος, με μια μπάρα άρσης βαρών ή με Kettlebells.

    Όταν πετυχαίνετε σε όλα τα τεστ του Functional Movement Screen 2 ή 3 πόντους, καταδεικνύεται ότι διαθέτετε επαρκές μέτρο κινητικότητας και κινητικού ελέγχου. Θα πρέπει μόνο να μάθετε να ελέγχετε τις αναπνοές σας, να στήνετε σωστά το σώμα σας και να αναπτύξετε μια καλή αίσθηση, για το ποιοι μύες του σώματός σας θα πρέπει να είναι ενεργοί στη συγκεκριμένη άσκηση.

     

    Τα συμβουλευτικά ερεθίσματα μπορούν να επιφέρουν το καθοριστικό πλεονέκτημα

    Σε αυτό το σημείο μπορούν τα συμβουλευτικά ερεθίσματα να επιφέρουν το καθοριστικής σημασίας πλεονέκτημα. Προσωπικά βελτίωσα την απόδοσή μου στην άρση βαρών ακριβώς τη στιγμή κατά την οποία ένας ειδικός μου είπε: «κατέβασε το βάρος με την ίδια ακριβώς ενέργεια με την οποία το σήκωσες προς τα επάνω».
    Αυτό με βοήθησε να φέρω την ωμοπλάτη μου στη σωστή θέση. Στεκόμουν εκεί και σκεφτόμουν απλά : «Γιατί δεν το σκέφτηκα μόνος μου αυτό».

    Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι ο ειδικός αφιέρωσε πολύ χρόνο με το να εφαρμόζει υποστηρικτικά τη συγκεκριμένη άσκηση.
    Ο μοναδικός όμως λόγος για τον οποίο η συμβουλή του με βοήθησε, ήταν επειδή τότε είχα σε αμφότερους τους ώμους τουλάχιστον δύο βαθμούς κινητικότητας.
    Το αν έκτοτε βελτιώθηκε ή επιδεινώθηκε το αποτέλεσμά μου, δεν παίζει εδώ κανέναν απολύτως ρόλο.

    Η ουσία είναι η εξής: Αν είχα πετύχει στην κινητικότητα των ώμων κατά τον ανωτέρω χρόνο μόνο 1 βαθμό, δεν θα μου είχαν αποφέρει πολλά τα συμβουλευτικά ερεθίσματα του.
    Ο 1 πόντος ουσιαστικά μας λέει ότι εδώ θα πρέπει να παρέμβουμε διορθωτικά. Στις περισσότερες των περιπτώσεων θα πρέπει κάποιος, ο οποίος κατά τα άλλα είναι σε φόρμα και μπορεί να κάνει προπόνηση, να βελτιωθεί και να πετύχει τους 2 βαθμούς ακόμη και πριν τη βασική προπόνηση δύναμης.

    Εφόσον έχουν επιτευχθεί αυτοί οι 2 βαθμοί (γνωρίζουμε εξ ιδίας πείρας ότι αυτή η κατάσταση των 2 βαθμών διαρκεί περίπου 30 λεπτά), έχουμε ανοίξει ένα χρονικό πλαίσιο εντός του οποίου μπορεί να επιτευχθεί το καλύτερο αποτέλεσμα δύναμης και αντοχής καθ όλη τη διάρκεια της προπόνησης. Ακόμη και αν κάποιος ξεκίνησε με 1 βαθμό, θα έχει τώρα 2 βαθμούς και θα προπονείται αναλόγως. Όταν όμως του ζητήσουμε παραπάνω από αυτά που πραγματικά μπορεί, ή ανεχτούμε την εκτέλεση μιας κακής τεχνικής, εκθέτουμε πιθανότατα το σημείο αναφοράς μας και ωθούμε τον αθλητή πάλι πίσω στον 1 βαθμό του σημείου αναφοράς.

    Το υποσυνείδητο μπλοκάρισμα

    Ας είμαστε στο σημείο αυτό ειλικρινείς. Τι σημαίνει ένας βαθμός στο Movement Screen; Σε πολλές περιπτώσεις θα μπορούσαμε να χαρακτηρίσουμε αυτή τη βαθμολογία ως πρόβλημα κινητικότητας ή ευκαμψίας, αλλά τα προβλήματα ευκαμψίας δεν βελτιώνονται με ασκήσεις τεντώματος, σε αντίθεση με όσα δέχεται η κρατούσα άποψη, διότι ο 1 βαθμός στο Movement Screen συνήθως δεν έχει καμία απολύτως σχέση με πιασμένους μύες.

    Το πρόβλημα έγκειται περισσότερο σε ένα υποσυνείδητα ανεπτυγμένο «φρένο», που έχει τεθεί από τον εγκέφαλο και από το σώμα μας και θέλει να μας προειδοποιήσει με κάθε μέσο ότι «αν επιτρέψουμε στο σημείο αυτό μια επιπλέον κίνηση, αυτός ο ανόητος προφανώς θα μας τραυματίσει. Δεν θα επιτρέψουμε η δική του επιθυμία για προπόνηση ή καλή φυσική κατάσταση να μας βλάψει και να μας πληγώσει».

    Όταν επομένως βλέπουμε, ότι κάποιος αντιμετωπίζει προβλήματα στο να εκτελέσει τόσο βασικές κινήσεις όπως άρση των ποδιών, κινητικότητα ώμων, καθίσματα ή μεγάλα βήματα, δε θα πρέπει κατευθείαν να επιδοθούμε στην αναζήτηση του πιασμένου μυ προκειμένου να τον επεξεργαστούμε με ρολό γυμναστικής.
    Αντ’ αυτού θα πρέπει να εντοπίσουμε, για ποιο λόγο έχει τεθεί εξαρχής υποσυνείδητα αυτό το μπλοκάρισμα.

    Προβλήματα με την ευκαμψία μπορούν να ανακύψουν για παράδειγμα, όταν κάποιος έχει εκτελέσει μια κίνηση που απαιτεί μεγάλη δύναμη – κινήσεις με φορτίο, άλματα ή άρση βαρών πάνω από το κεφάλι-, ενώ δεν διαθέτει επαρκή κινητικό έλεγχο ή ακεραιότητα. Το σώμα περιέρχεται απευθείας στο όρια των επιδόσεών του και είναι εξαιτίας αυτού του γεγονότος τόσο ανήσυχο, ώστε θέτει τον εν λόγω «φραγμό ασφαλείας» κι έτσι καθίσταται αδύνατη η εξέλιξη των επιδόσεων του αθλητή.
    Κάποιες φορές επιτυγχάνουμε τη μέγιστη αύξηση των επιδόσεων, όταν προηγουμένως έχουμε διορθώσει τα πρότυπα στα οποία επετεύχθη βαθμολογία 1, μέχρι να πετύχουμε σε αυτά 2 βαθμούς, και μόνο μετά από αυτό προχωράμε στην υποστηρικτική- συμβουλευτική προπόνηση.

    Δώστε τα συμβουλευτικά ερεθίσματα σταδιακά

    Αυτό έπρεπε να ληφθεί οπωσδήποτε υπόψη από τους συμμετέχοντες για παράδειγμα στο Strong First-Event, το οποίο διευθύναμε εγώ και ο Brett από τις 20 έως τις 22 Ιουνίου 2014 στο King of Prussia της Πενσυλβανίας. Περατώνουμε πρώτα σύντομα το Movement Screen και δείχνουμε μετά πώς όλα αυτά αλληλεπιδρούν, όταν ξέρει κανείς πότε πρέπει να λειτουργεί συμβουλευτικά και πότε διορθωτικά κατά την προπόνηση.

    Το Functional Movement Screen (FMS) θα μας δείξει τι πρέπει να προσέξουμε. Μη σπαταλάτε πολύτιμα συμβουλευτικά ερεθίσματα, ενόσω κάποιος μένει στο 1.
    Συχνά αυτός απέχει μόλις 10 ή 15 λεπτά από το 2. Ακόμη και βίντεο ή φωτογραφίες προσφέρουν για παράδειγμα γρήγορη ανταπόκριση, ώστε ο ίδιος ο αθλούμενος να μπορεί να διαπιστώσει μόνος του, πόσο πιο καθαρή έχει γίνει πλέον η κίνηση.

    Κατανέμετε σωστά τα συμβουλευτικά- κατευθυντήρια ερεθίσματα σας, έτσι ώστε εσείς και οι αθλητές σας να πετύχετε άμεσα και αντιληπτά αποτελέσματα βελτίωσης.

    Αν έχετε συλλάβει μόνο τα κατευθυντήρια ερεθίσματα που σας διδάχθηκαν από τους ειδικούς του τομέα σας και τα εφαρμόσετε σε κάποιον ο οποίος έχει υποσυνείδητα μπλοκαρισμένο το σώμα του ή έχει πετύχει σε περισσότερα Movement-Screen- τεστ 1 βαθμό και είναι ως εκ τούτου περιορισμένη η ικανότητά του να αφομοιώσει πράγματα, δε θα πετύχετε ικανοποιητικά αποτελέσματα.

    Εφαρμόστε ως προπονητής τα κατευθυντήρια ερεθίσματα εκεί που χρειάζονται, και θα έχετε τα ίδια οφέλη που έχουν και οι ειδικοί.